Get Adobe Flash player

Viktigt

 

Kontakta oss

STOCKHOLM
Bryggargatan 4

111 21 Stockholm,Sweden

Tel: (+46) 08-23 83 03
Fax: (+46) 08-21 11 69

Email: info@swedenuniversal.se

-----------------------------

MALMÖ

Möllevångsgatan 37

214 20 malmö

Tel: (+46) 040-82 803
Mob: (+46) 076-071 00 00

Email: mmx@swedenuniversal.se

Våra villkor

 

 Bokningsavgifter

 Barn

 Bagage

 Graviditet

 Djur

 Charter

 Pass & ID-handlingar

 Nedsatt rörlighet

 Rättigheter

 

 Bonusprogram

 Incheckning

Bagage

Reser du i affärsklass (Business) får du ta med 30 kilo incheckat bagage och 8 kilo handbagage. Du som reser i ekonomiklass (Economy) får ta med 20 kilo incheckat bagage och 8 kilo handbagage. Ditt handbagage måste du kunna placera under stolen framför av säkerhets- samt utrymmesskäl. Därför får måtten inte heller var större än 45x35x20 centimeter. Observera att du till och från våra destinationer i Spanien (Palma de Mallorca, Malaga och Barcelona) får ta med dig ett större handbagage med måtten 55x40x23 centimeter.

Ett handbagage per passagerare är tillåtet. För spädbarn gäller 10 kilo incheckat bagage. Du får ta med barnvagn och bilbarnstol utan någon extra kostnad. Behöver du ta med mer bagage än den vikt som är tillåten får du betala för mellanskillnaden.

DAA bagage (Delivery At Aircraft bagage)
Du slipper checka in bagage som väger under 15 kilo. Istället lämnar du bara din väska till vår personal direkt vid flygplanet och plockar upp den på samma sätt när du landat. Måtten får inte överstiga 60x70x35 centimeter. DAA bagage tillämpas inte på följande destinationer Barcelona, Malaga, Palma och Nice. Vänligen observera att DAA-bagage hanteras som incheckat bagage enligt Conditions of Carriage.
Incheckat bagage
Det bagage du checkar in måste vara väl förpackat så det inte går sönder under flygningen och ska tåla vanlig bagagehantering på flygplatsen samt när planet lastas och lossas.Airline rekommenderar att du vid incheckning ser till så att det inte finns några löst hängande remmar eller öppna fickor på bagaget. Airline tar inte ansvar för skador som kan uppkomma på grund av för mycket är instuvat i bagaget.Ansvaret för sköra/ömtåliga samt bräckliga föremål ligger hos passageraren. Exempel på sådana föremål är bl.a.
Pengar, nycklar, receptbelagt medicin, glasögon/solglasögon, kameror, smycken, datorer, elektronik eller värdehandlingar.
Elektronisk utrustning
Du vet väl att du får ta med dig och använda till exempel bärbar dator ombord, med undantag under start och landning. Utrustning med elektroniska sändare och mottagare får inte användas ombord. När det gäller mobiltelefon får dessa användas ombord i ”Flight Mode-läge”, dock ej under start och landning.
Nästan all elektroniskt utrustning kan packas i handbagaget. För speciell elektronisk utrustning, och när du är osäker, rekommenderar vi dig att fråga personalen vid incheckningen. Exempelvis hårfön och rakapparat kan packas i både handbagaget och i det incheckade bagaget medan exempelvis vissa typer av mätinstrument alltid skall packas i ditt handbagage.
Transport vägras om:
1. Bagaget inte är väl emballerat.
2. Bagaget kan misstänkas innehålla transportfarligt gods.
3. Om du inte godkänner att bagaget genomsöks.
Saknat bagage
 Airline beklagar om ditt bagage blivit försenat.
Om du saknar ditt bagage när du landat ska du meddela  Airlines representant på flygplatsen. Då registrerar de att du saknar bagaget och påbörjar eftersökning samt utformar en skaderapport som ni ska behålla.

Om ditt bagage hamnat på villovägar kan du söka ersättning för utlägg av nödvändiga inköp i förhållande till hur länge bagaget varit saknat mot uppvisande av original kvitto. Exempel på nödvändiga inköp kan vara hygienartiklar samt underkläder (märkesvaror ersätts ej).

OBS! Befinner du dig på din hemort utgår ingen ersättning vid försenat bagage. Ersättning utgår endast om bagaget anländer först nästkommande dag.
Skadat bagage
Om ditt bagage har skadats under resan med  Airline ska detta rapporteras omgående, dock senast inom 7 dagar, till våra representanter på flygplatsen. Upptäcks skadan efter att du har lämnat flygplatsen måste bagaget med bagagetagg, boardingkort samt biljettunderlag tas med till ankomstflygplatsen för att visas upp. Bagagetaggen måste sitta kvar på det skadade bagaget.

 Airline täcker inte skador på bagage som inte rapporterats inom 7 dagar efter resan.  Airline ersätter inte emballageåverkan så som repor, fläckar, smuts och bucklor som uppkommer vid normalt slitage.  Airline ersätter inte vattenskador på icke vattentätt bagage.
Ansvar för bagage
I enlighet med andra flygbolag och i överensstämmelse med "Conditions of contract" tar inte Airline på sig ansvar för; förlust av, skada på eller försening i leverans av saker av ömtålig och förgänglig natur. Detsamma gäller pengar, smycken, silver, affärsdokument, värdepapper, pass och andra identitetshandlingar, varuprover och medicin. Detta gäller oavsett om denna leverans sker med eller utan flygbolagets vetskap.

Barn

Barn som reser själva
Barn mellan 5-11 år är välkomna att resa själva med oss på Airline, under förutsättning att assistans har bekräftats vid bokningen. Barn mellan 5-11 år som inte reser med en vuxen över 16 år måste bokas in som oledsagat barn. Kontakta bokningen för att göra er reservation. Eftersom vi enbart kan bekräfta ett visst antal ensamåkande barn, kan ombordstigning nekas om assistans ej bokats/bekräftats (gäller inrikes- och utrikes resa).

Bokning
Vid bokningen av assistans kommer du få lämna uppgifter om namn, adress och telefonnummer till den anhörig som lämnar respektive hämtar barnet på flygplatsen. Dessa uppgifter skall även fyllas i ett hanteringsdokument som du själv (före avresan) laddar ner, fyller i, skriver ut och sedan tar med dig till flygplatsen. . Har du inte möjlighet att själv skriva ut hemma så kan du fylla i på flygplatsen, men genom att fylla i hemma så sparar du tid. Meddela oss även om barnet har något särskilt behov som vi bör veta om i förväg.

Inrikes - För barn som reser själva betalar du vanligt vuxenpris. Inget tillägg. Vänligen ta kontakt med vårt Call Center för bokning av resa och assistans,

Vid avresa
Barn som ska resa på egen hand ska lämnas personligen, senast en timme före avresa, av den anhörig som meddelats vid bokningstillfället. Den anhörig som lämnat barnet måste stanna på flygplatsen minst 15 minuter efter det att flygplanet har lyft.

Ombord
Ensamåkande barn får gå ombord före de andra passagerarna och lämnar planet antingen först eller sist, inte tillsammans med de andra resenärerna. Barnet får ett säte så långt fram i planet som möjligt för att vår kabinpersonal skall kunna ha bra uppsikt över barnet och samtidigt göra hela resan trygg, säker och behaglig.

Ankomst
När planet har landat följer personal på marken med barnet till ankomsthallen. Där möter och lämnas barnet till den anhörig som uppgivits vid bokningstillfället. Den person som hämtar barnet måste också kunna identifiera sig. Observera att barnet inte lämnas till någon annan än den anhörig som uppgivits vid bokningstillfället!

Spädbarn
Ett spädbarn är ett barn som ännu inte har fyllt två år, men är minst 7 dagar gammal. När du reser med ditt spädbarn har du ditt barn i knät Inrikes flyger spädbarn gratis. Utrikes tillkommer en kostnad på 10% av priset för vuxenbiljetten. Ensam förälder som flyger med två spädbarn betalar vanligt barnpris för det ena barnet. Ett barn behöver då också sitta i ett eget säte vilket bokas samtidigt som vuxenbiljetten. Oavsett om man reser inrikes eller utrikes måste spädbarnet bokas in.

Barnvagn/Bilbarnstol
Du får ta med barnvagn och bilbarnstol utan någon extra kostnad. Barnvagn/bilbarnstol checkas in som vanligt bagage och ska packas in i skyddsplast. Skyddsplast finns att köpa på flygplatsen men tillhandahålls inte av Airline. Tänk på att inga andra föremål än själva barnvagnen får packas ihop.

Bokningsavgifter

På vår hemsida bokar du kostnadsfritt och dygnet runt din resa. Betalningsätt: kontokort.
Vill du få hjälp av vår bokning, ring oss på (+46) 08-23 83 03 eller (+46) 040-82 803.
Du kan också boka din flygbiljett hos en resebyrå. Vänligen kontakta resebyrån direkt för mer information om deras bokningsavgift.

Bonusprogram

Sedan den 1 mars 2006 är Airline samarbetspartner i SAS EuroBonus-program. Det innebär att du som resenär kan tjäna EuroBonus-poäng på de flesta av våra linjer. Intjänade poäng kan bland annat utnyttjas till nya flygresor.
Du måste vara registrerad och medlem i SAS EuroBonus för att kunna tjäna och få dina poäng. Om du ännu inte är medlem i SAS EuroBonus så kan du registrera dig genom länken här.
På följande flyglinjer till och från Göteborg kan du tjäna EuroBonus-poäng: Manchester, Birmingham, Lyon, Zürich, Tallinn, Helsingfors, Prag, Luleå, Visby, Åre/Östersund, Malaga, Palma och Nice.
Läs mer om EuroBonus på SAS hemsida här
Vill du boka en EuroBonus-resa kontaktar du SAS direkt.

Charter

Skall du flyga på en charterresa som flygs av  Airline finner du information i innehållsmenyn till vänster.
Ombordservice
Under flygresan erbjuds möjlighet att köpa mat och dryck samt varor från vår Tax Free shop.
Observera att endast kortbetalning är möjligt ombord på våra flygningar.
Beställning av mat och specialmat görs via din researrangör.
Följande specialmat kan beställas:
VLML - Lacto-ovo vegetarisk
VGML - Vegan
GFML - Glutenfritt
NLML - Laktosfritt
DBML - Diabetiker

Djur

Ska du resa med djur skall det alltid bokas i förväg. Boka först din resa och därefter ringer du vårt Call center (+46) 08-23 83 03 eller (+46) 040-82 803 eller till din resebyrå. Nedan följer information om att flyga med djur.
Resa med djur (i kabinen)
Ska du resa med husdjur tillåter vi hundar och katter. Djuret skall resa i en väska/bur avsedd för djur med max storlek 45x35x20 centimeter (från England gäller måtten 45x30x16 centimeter). Djuret inklusive väska/bur får inte väga mer än åtta kilo, och räknas som ett handbagage. Reser du med djur i låda får du inte ta med fler handbagage.
Du som passagerare med djur måste själv ta reda på vilka regler som gäller vid ankomst när det gäller vaccinationer och karantän. Vi på sweden unicersal Airline tar inte ansvar för de kostnader som kan uppstå om passagerare inte informerat sig om gällande regler. På våra flygningar från Sverige till England tillåts inte transport av djur. Dessutom tillåts inte djur ombord om en allergisk passagerare är bokad.
Antalet djur per flygplan är begränsat till två till alla destinationer utom Nice, Barcelona, Palma och Malaga där vi istället tillåter upp till 5 stycken. Notera att resa med djur endast är tillåtet då du reser i ekonomiklass. När du reser med djur kommer du att få sitta i den bakre delen av kabinen. Vänligen också notera att ditt djur måste befinna sig i sin bur under hela flygresan.
Husdjur på Charterflygningar utförda av  Airline
Det är inte tillåtet att ta med husdjur ombord på Airlines charterflygningar.
Ledarhundar och andra servicehundar
Ledarhund och andra servicehundar, som polishund, räddningshund och liknande, reser utan tillkommande kostnad, har inga restriktioner på vikt samt behöver ej bur/väska (till skillnad från andra djur). Men bokning måste ändå göras i förväg.
Pälsallergi
Är du allergisk mot pälsdjur? Ta kontakt med oss före din bokning för att säkerställa att inget djur transporteras på samma flygning som du.
Resa med djur (i lastutrymmet)
Till följande destinationer har du möjlighet att resa med katt eller hund som flygs med i flygplanets lastutrymme: Nice, Palma, Barcelona och Malaga. Då skall du ha en bur som är godkänd för transport.Buren skall:

• Vara stadig, läckagesäker och desinficerad.
• Vara gjord av glasfiber, metall eller hårdplats och utrustad med handtag på sidorna så den går att lyfta och lasta.
• Vara utrustad med behållare för mat och vatten.
• Ha botten täckt med ett lager av t.ex. dagstidningar. Material som träspån, sågspån, hö eller halm får inte användas.
• Vara konstruerad så att det inte finns någon risk för att djuret rymmer, skadas eller skadar annan last.Burar som är helt gjorda av trådnät, eller trådburar med för låga kanter på bottenplattan är inte tillåtna. Det är viktigt att buren är stor nog för att djuret skall kunna stå upp, vända sig samt ligga naturligt.

Graviditet

Resa under graviditet
Är du gravid och har god hälsa får du flyga fram till fyra veckor före beräknad födsel, utan läkarintyg. Ska du flyga mindre än fyra veckor, men mer än två veckor, före beräknad födsel krävs läkarintyg, utfärdat senast 48 timmar före den påbörjade resan. Är det två veckor eller mindre till din beräknade förlossning tillåter vi inte dig att resa.

Vi på Airline vill också upplysa dig om att personalen ombord inte har någon utbildning att förlösa barn.  Airline tar inte på sig ansvaret för eventuella komplikationer som kan uppkomma vid en förlossning ombord i och med att du flyger under graviditet. Passageraren kan komma att krävas på ersättning för extraordinära kostnader som tillkommit på grund av passagerarens graviditet.

Incheckning

Incheckningen öppnar
Inrikes: 90 minuter före avgångstid.
Utrikes: 120 minuter före avgångstid.

Incheckningen stänger
Inrikes: 30 minuter före avgångstid med eller utan bagage.
Utrikes: 40 minuter före avgångstid med eller utan bagage.

OBS! Tänk på att vara ute i god tid för att inte riskera att mista din plats ombord.

Gaten öppnar
Inrikes: 30 minuter före avgångstid.
Utrikes: 30 minuter före avgångstid.

Gaten stänger
Inrikes: 20 minuter före avgångstid.
Utrikes: 20 minuter före avgångstid.

Punktlighet
Punktligheten är viktig för oss och därför behöver vi din hjälp med att avgå på tid. Tänk därför på att vara i god tid på flygplatsen och att vara vid gaten senast 25 minuter innan avgång. Vi önskar att du som passagerare är väl medveten om de säkerhetsföreskrifter som gäller för vad som får tas med i handbagaget och vilka bagageregler som gäller. Vi vill påminna om att du som passagerare har en viktig roll vid incheckningen och ombordstigningen för att vi ska kunna avgå på tid.

Information om rättigheter

Vid förseningar på mer än två timmar får du förfriskningar, måltider och inkvartering så långt som de lokala förutsättningarna tillåter. Dock gäller inte detta vid exceptionella situationer som ligger utanför vår kontroll. Det kan till exempel vara extrema väderförhållanden, politiska oroligheter och strejker inom avgörande tjänsteområden. Detsamma gäller om hjälpen skulle innebära ytterligare försening.

Information om passagerares rättigheter vid kraftigt försenade eller inställda flygningar eller nekad ombordstigning utfärdas i enlighet med Europaparlamentets och Europeiska Unionens råds förordning (EG) och finns att läsa här.

Nedsatt rörlighet

Boka din resa
Om du har nedsatt rörlighet som ställer särskilda krav under flygresan, måste du uppge det när du bokar din biljett. När du bokat din resa på vår hemsida, vänligen kontakta vårt Call center för beställning av assistans snarast på telefon (+46) 08-23 83 03 eller (+46) 040-82 803. Du som har behov av assistans skall uppge detta senast 48 timmar innan flygets avgångstid.

Du kan få ledsagning antingen från pick up-point/träffpunkt på flygplatsområdet eller vid incheckningen. För att få assistans från pick up-point ska du vara på plats senast två timmar före angiven avgångstid. För att få assistans från incheckningen ska du infinna dig vid incheckningen senast en timme före angiven avgångstid.

Pass & ID-handlingar

Inom Norden
Pass krävs ej vid resa inom Norden. De nordiska länderna accepterar varandras övriga ID-handlingar.

Inom Schengen
När du reser inom Schengen sker ingen personkontroll vid gränsen. Dock måste du kunna styrka ditt medborgarskap och din identitet med ett pass när du vistas i ett annat Schengenland, på till exempel hotell, pensionat och camping. Sverige har introducerat ett nytt, nationellt id-kort som ersätter passet vid resor inom Schengen.  Airline flyger till följande länder som ingår i Schengen: Estland, Finland, Frankrike, Italien, Norge, Schweiz, Spanien, Sverige, Tjeckien och Österrike.

Utanför Schengen (tredje land)
Vid resa utanför Schengen sker alltid personkontroll vid gränsen. Giltigt pass måste då uppvisas. Tänk på att vissa länder kräver en viss giltighetstid på passet och att du som passagerare är skyldig att, innan resan, kontrollera vilka passregler som gäller.

 Airline rekommenderar att ni alltid bär med er pass med en giltighetstid över 6 månader.